Min lokal

Inomhus fanns alltså inte plats att bygga någon anläggning men vi hade ju en ganska stor trädgård…

En helt egen byggnad för modelljärnvägen vore förstås den perfekta lösningen.

Först tänkte jag mig en liten byggnad som såg ut som vilket uthus som helst. Sedan kom jag på att huset borde få lite "järnvägs-stuk". Slutligen kläckte jag idén att det skulle bli en modell av min barndoms station, Morshyttan.

Jag hade tidigare varit i kontakt med gamle stinsen från Morshyttans glansdagar på 50-talet, Arne Åberg, och av honom fått ett fotografi som jag nu byggde efter. Bygget påbörjades sommaren 1995. På vintern stod jag i källaren och tillverkade blindfönster och övriga tillbehör och sommaren efter var allt klart.

Huset blev 26 kvm stort.
Det är helt vinterisolerat.
Det finns bara ett litet fönster högst upp på ena gaveln.

Så här ser min hobbylokal ut. Förebilden ser du under. 


Lite fakta om förebilden.

Norra stambanan förbi Morshyttan invigdes 6 september 1875.

Den smalspåriga järnvägen Morshyttan - Näs öppnades för allmän trafik den 1 oktober 1876. Vill du läsa mer om denna järnväg kan du gå till Rolf Stens hemsida www.historiskt.nu

Den del som handlar om Näs-Morshyttan, hittar du här

Stationshuset uppfördes av Horndals Bruk och skänktes senare till statsbanan.

30 september 1921 gick sista tåget på järnvägen Morshyttan - Näs.

Under Andra världskriget blev det ett nytt uppsving för stationen som också berördes av den tyska permittenttrafiken.

"Sista rycket" för Morshyttans station blev några år efter den stora stormfällningen 1954. Då skaffade man en bock-kran för lastning av timmer direkt från bil.

I december 1971 sattes en definitiv punkt när stationshuset revs efter 96 år.

 

Morshyttans station i några olika skepnader:

Omkring år 1900.
Troligen tjugotalet. Huset har nu fått en till våning.
Omkring 1955.
"Lilla Morshyttan", 1996.
Minsta Morsshyttan, 2016.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

09.03 | 17:04

Hej Sture,
jag har hittat en bild av Elis Ramsell och hans första Taxi som du tagit. Kan Vi få använda den i en företagsbroshyr för Västanhede Trafik?

...
03.03 | 21:06

Japp, Ulf, jag har k-räls.
Och visst är mittkontakterna onödigt påträngande. Speciellt i växlarna.

...
03.03 | 18:03

På din bana tänker man inte på mittkontakterna. F.ö. har du väl som jag K-räls? Varför byter inte Märklin K-rälsens mittkontakter till mer diskret C-rälslika?

...
08.09 | 20:15

Oj, det var långt fram i tiden, det...

...
Du gillar den här sidan