Teknik
En digitalisering av banan genomfördes i januari 2009 (se långt ner i menyn till vänster) men trots det gäller nedanstående fortfarande.

Min bana är tekniskt mycket konventionell. Den är indelad i sektioner som kopplas av och på från mitt hemmagjorda ställverk. (Se bilder). Sektioner och växlar regleras med billiga strömbrytare från Clas Ohlson .

Under hela anläggningen går en blank "jordledning" som länkas av till rälsen med jämna mellanrum för att undvika spänningsfall.Alla ledningarär grova och väl synliga underifrån. Rälsen är Märklins flexräls med växelmotorerna monterade underifrån. (Se bild nedan,)

Rälsen är Märklins flexräls med växelmotorerna monterade underifrån. (Se bild).

På stationsområdet finns ett antal hemmagjorda mekaniska avkopplingsskenor. Att få dessa att funka vid trerälsdrift är lite knepigt. Vid en kommande uppdatering av denna hemsida ska jag redovisa ritning och förklaring till hur jag har gjort.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

09.10 | 19:09

Det är möjligt att han någon gång också hade en svart Cadillac men,den bil jag avbildar, BA30, var vit. Googla får du se!

...
09.10 | 18:41

reagerade på bilden med Carl Jularbo, bilden stämmer ju g a n s k a överens med verklighten, bara att han körde en svart Cadilac.

...
30.01 | 19:11

Kul att se var min far är uppvuxen. Hans far var på 20-30 talet vaktmästare och familjen hade sin bostad i Sveasalen. Pappa har talat om ett bibliotek i huset

...
06.01 | 15:59

I början på Daglönargatan ligger ett stort gult trähus där bodde min mormor under en period 1953-62. Hos "Lambergshanna" som vi sa såg lite annorlunda ut

...
Du gillar den här sidan