Teknik
En digitalisering av banan genomfördes i januari 2009 (se långt ner i menyn till vänster) men trots det gäller nedanstående fortfarande.

Min bana är tekniskt mycket konventionell. Den är indelad i sektioner som kopplas av och på från mitt hemmagjorda ställverk. (Se bilder). Sektioner och växlar regleras med billiga strömbrytare från Clas Ohlson .

Under hela anläggningen går en blank "jordledning" som länkas av till rälsen med jämna mellanrum för att undvika spänningsfall.Alla ledningarär grova och väl synliga underifrån. Rälsen är Märklins flexräls med växelmotorerna monterade underifrån. (Se bild nedan,)

Rälsen är Märklins flexräls med växelmotorerna monterade underifrån. (Se bild).

På stationsområdet finns ett antal hemmagjorda mekaniska avkopplingsskenor. Att få dessa att funka vid trerälsdrift är lite knepigt. Vid en kommande uppdatering av denna hemsida ska jag redovisa ritning och förklaring till hur jag har gjort.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

13.11 | 14:59

Tyvärr har jag slutat att bygga på beställning.
/Sture

...
12.11 | 18:16

Fina modeller! Vad skulle det kosta om du byggde en modell av en arkitektritad villa utanför Göteborg, bostadsyta ca. 160 kvm. souterrängvilla i skala HO.

...
05.11 | 20:31

Tack Sture
Min fru har sin släkt från Horndal pappa hette Carl Erik Ström. kusinerna Kristina och Carin Thorsell. Mitt tåg intresse har gjort att jag hittat hit

...
12.09 | 20:55

Hej!
Om jag vill ångra en begärd tagg, hur gör jag då? Jag råkade av misstag tagga mig själv på någon annans bild.. tacksam för svar!

...
Du gillar den här sidan