Teknik
En digitalisering av banan genomfördes i januari 2009 (se långt ner i menyn till vänster) men trots det gäller nedanstående fortfarande.

Min bana är tekniskt mycket konventionell. Den är indelad i sektioner som kopplas av och på från mitt hemmagjorda ställverk. (Se bilder). Sektioner och växlar regleras med billiga strömbrytare från Clas Ohlson .

Under hela anläggningen går en blank "jordledning" som länkas av till rälsen med jämna mellanrum för att undvika spänningsfall.Alla ledningarär grova och väl synliga underifrån. Rälsen är Märklins flexräls med växelmotorerna monterade underifrån. (Se bild nedan,)

Rälsen är Märklins flexräls med växelmotorerna monterade underifrån. (Se bild).

På stationsområdet finns ett antal hemmagjorda mekaniska avkopplingsskenor. Att få dessa att funka vid trerälsdrift är lite knepigt. Vid en kommande uppdatering av denna hemsida ska jag redovisa ritning och förklaring till hur jag har gjort.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

24.06 | 12:09

Hej! Funderar på om det är någon som är intresserad av orginalbilrutor till Opel kapitän och klädsel

...
05.05 | 15:48

Hej, Gerd!
Som framgår av affischen här ovanför finns jag i Hedemora. Tyvärr, inga fikamöjligheter. Dessutom stängt för renovering hela maj och juni.

...
05.05 | 14:12

Hej det vore bra med en vägbeskrivning på din hemsida så man vet var ditt ställe finns och kan räkna ut hur långt det är att åka till dig. Finns fikamöjlighet?

...
06.04 | 22:03

Så snällt av er! Stor tack!
Jag håller på att söka stöd, ifall jag lyckas så hör jag av mig!

Mycket vänliga hälsningar,
Noemi Sjöberg

...
Du gillar den här sidan