Teknik
En digitalisering av banan genomfördes i januari 2009 (se långt ner i menyn till vänster) men trots det gäller nedanstående fortfarande.

Min bana är tekniskt mycket konventionell. Den är indelad i sektioner som kopplas av och på från mitt hemmagjorda ställverk. (Se bilder). Sektioner och växlar regleras med billiga strömbrytare från Clas Ohlson .

Under hela anläggningen går en blank "jordledning" som länkas av till rälsen med jämna mellanrum för att undvika spänningsfall.Alla ledningarär grova och väl synliga underifrån. Rälsen är Märklins flexräls med växelmotorerna monterade underifrån. (Se bild nedan,)

Rälsen är Märklins flexräls med växelmotorerna monterade underifrån. (Se bild).

På stationsområdet finns ett antal hemmagjorda mekaniska avkopplingsskenor. Att få dessa att funka vid trerälsdrift är lite knepigt. Vid en kommande uppdatering av denna hemsida ska jag redovisa ritning och förklaring till hur jag har gjort.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

08.09 | 20:15

Oj, det var långt fram i tiden, det...

...
08.09 | 19:33

Vi handlade på bok i Blikstorp 1956-1963. Boken har jag kvar. Blikstorp ligger i Hjo kommun.

...
06.09 | 16:59

Japp, jag minns också startljudet från vår Cortina. Påminde om en hysteriskt gnäggande häst.

...
06.09 | 09:30

Min far hade och så en Ford Cortina Vit med lucas system( han som uppfann mörkret) det lät som man rev hela kvarter när han startade

...
Du gillar den här sidan