Digitalisering

Hösten2008 köpte jag Rocos Da-lok. När jag satte det på rälsen på min analoga bana förnam jag något underbart - LJUDET!!

Det lät inte som ett "leksakslok" utan som ett riktigt lok!

Jag förstod dock att mitt analoga system inte gav full rättvisa åt ljudet. Tanken på digitalisering väcktes..........

 

Men samtidigt ville jag ju inte göra anläggningen oanvändbar för mina "gamla godingar" som ju knappast var värda att digitalisera. En anläggning där jag kunde välja om jag skulle köra analogt eller digitalt var drömmen. Var detta överhuvudtaget möjligt? En fråga till kamrater på nätet resulterade i att jag fick flera tips och även ett kopplingsschema.

 
Då var det bara att konvertera! Jag skaffade 2st Mobile station med tillbehör och kopplade in enligt anvisningarna jag fått.

En omkopplare installerades längst ner till höger på mitt gamla (robusta) ställverk.

Nu var det bara att köra!!
Och vilken skillnad!
De digitallok jag inhandlat och kört analogt de senaste åren smög verkligen fram.
Jag kunde tuta med mitt Hectorrail!
Jag kunde slå av strålkastarna! (Inga lok hade strålkastarna tända under dagtid år 1959.)

Dock påpekade en modellrallarkompis att vissa risker finns med digitalisering. Lyset i gamla personvagnar kan bli för hett när spänningen ligger på för fullt hela tiden. Detta kan påverka plasten. Man måste också tänka på att byta lampor i de analoga lok man digitaliserar.


Det kan ju i detta sammanhang vara skäl i att än en gång varna för att köra moderna digitallok med gammal blå Märklintrafo. Gör INTE det! Dekodern kan skadas. (Vet av egen bitter erfarenhetoch skaffade moderna grå.)

 

Ja, nu har jag alltså redovisat grunddragen i min ursprungsbana. Nu lämnar vi den och går över till att redovisa den utbyggnad som påbörjades 2017: Nya Rossberga.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

09.03 | 17:04

Hej Sture,
jag har hittat en bild av Elis Ramsell och hans första Taxi som du tagit. Kan Vi få använda den i en företagsbroshyr för Västanhede Trafik?

...
03.03 | 21:06

Japp, Ulf, jag har k-räls.
Och visst är mittkontakterna onödigt påträngande. Speciellt i växlarna.

...
03.03 | 18:03

På din bana tänker man inte på mittkontakterna. F.ö. har du väl som jag K-räls? Varför byter inte Märklin K-rälsens mittkontakter till mer diskret C-rälslika?

...
08.09 | 20:15

Oj, det var långt fram i tiden, det...

...
Du gillar den här sidan