Ramverk och teknik
OK, visionerna var nu fastslagna. Dags att gå från tankar till handling.
Öppet ramverk hade jag provat på min inneanläggning och jag beslöt att använda samma uppbyggnad här. Fördelen med öppet ramverk är att det då är enkelt att bygga landskap på en lägre nivå än rälsen och att anläggningen blir lätt åtkomlig underifrån.
För att ramverket skulle bli riktigt stadig limmade
jag L-balkar av "entumfyra, råplan". För extra stadga skruvades hela ramen fast i väggen.
Ingenting
spikades, utan allt skruvades med självborrande skruv. Fördelen med
detta är att det är lätt att lossa på
skruvarna och ändra om något blivit fel, och det blir det alltid... På
ramverket monterade jag "ståndare" där jag skruvade fast en profilsågad
rälsbädd bestående av en sandwich av 10 mm plywood
och 10 mm asfaboard.
OJ, vilket "skatbo".
Under
hela anläggningen går också en blank "jordledning" som länkas av till
rälsen med jämna mellanrum för att undvika spänningsfall. Alla ledningar
är grova och väl
synliga underifrån.
De första åren körde jag mina tåg helt analogt, men det skulle så småningom bli en ändring...
(Ställverket på bilden byttes ut i samband med utbyggnaden av min anläggning, hösten 2017.)